عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی

عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی

عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی :

ماهیت روانی افراد به گونه ای است که در بیشتر موارد خود به خود جذب چیزهای طبیعی می شوند. پس چه چیزی بهتر از یک عطر طبیعی خوب؟ برخلاف صنایع غذایی، در عطرسازی هنری تفاوت کیفی بین نت های طبیعی و مصنوعی وجود ندارد. بهتر یا بدتر وجود ندارد و هر دو نت نقش خود را در ایجاد تعادل ظریف در ترکیب یک عطر خوب دارند. این نقش ها متفاوت هستند اما همیشه مکمل یکدیگر هستند.

تفاوت بین نت های عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی

برای درک کامل این موضوع، ابتدا باید تفاوت بین نت های طبیعی و مصنوعی را درک کنید. به همین دلیل، لازم است کمی عمیق تر و ماهیت این نت ها بررسی شود.

نت های عطر طبیعی
همانطور که از عنوان پیداست، نت های طبیعی در عطرها مواد معطری هستند که می توان از دل طبیعت استخراج کرد. این یعنی درخت، برگ، گل و تا چند سال پیش حیوانات.
رایحه های طبیعی طیف وسیعی از جمله نت های گلی، چوبی و لیمویی را پوشش می دهند. عطری که درصد قابل توجهی از نت های طبیعی با کیفیت را در خود دارد به راحتی اصالت خود را در رایحه نشان می دهد. قوی و شدید، اما در عین حال شاداب و برازنده و پر از رگه ها و ابعاد مختلف است که در طول روز یکی یکی آشکار می شود. نت های طبیعی در مقایسه با اسانس های مولکولی منحصر به فرد هستند، اما بدون آن ها قادر به ایجاد تعادلی پایدار و یکنواخت نیستند.

نت های عطر مولکولی مصنوعی
مولکول های عطر مصنوعی از طبیعت ساخته نمی شوند بلکه در آزمایشگاه ساخته می شوند. آنها در محیط های امن توسعه یافته اند و بارها توسط نهادهای نظارتی بین المللی آزمایش شده اند. نت های مصنوعی به انواع مختلفی تقسیم می شوند. شناخته شده ترین آنها تثبیت کننده ها یا فیکساتورها هستند که به نت ها اجازه می دهند مدت بیشتری روی پوست باقی بمانند. گروه دیگری از آنها با هدف کاهش شدت ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه سایرین ترکیب مناسب گریدهای چند بعدی است. به زبان ساده، چیزی که نت های مولکولی را منحصر به فرد می کند، توانایی آنها در هماهنگی با همتایان طبیعی خود است. از طریق این هارمونی، کیفیت، ماندگاری و شخصیت عطر بهبود می یابد.
ظهور نت های مصنوعی در آغاز قرن بیستم امکان بازآفرینی رایحه های طبیعت را فراهم کرد. بوی دریا، نت های میوه ای مانند هلو، خیار، انبه یا نت های گلی مانند گاردنیا. اینها یادداشت هایی نیستند که بتوان از دل طبیعت بیرون کشید. اما به لطف مولکول ها، همه آنها امروزه در دسترس هستند.
نت های مصنوعی همچنین به عطرسازان ماهر اجازه می دهد تا با استفاده از رایحه های کاملاً جدید و انعطاف پذیر، عطرهای جدیدی خلق کنند که با طعم و خلاقیت هنری آنها مطابقت دارد. تا اوایل قرن بیستم، تعداد اسانس‌های طبیعی در دسترس عطرساز به کمتر از صد مورد محدود بود، اما با ظهور نت‌های معطر مولکولی، این تعداد به چند هزار رسید.

عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی: کدام بهتر است؟

عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی: کدام بهتر است؟

مشکل تعادل
هرگز نباید دنیای نت‌های طبیعی را در تقابل با دنیای نت‌های مصنوعی قرار دهید چراکه شاهکارهای عطرسازی در نتیجه هماهنگی، آمیختگی و به تعادل رسیدن این دو جهان به‌وجود آمده‌اند. به عنوان مثال، اگر نت های آلدهید مصنوعی نبود، عطری مانند Chanel n ° 5 هرگز وارد بازار عطر نمی‌شد در اینجا بهتر است به جای پرداختن به عطرسازی طبیعی، به عطرسازی صنعتی بپردازیم. در این بخش عطرساز با دقت بهترین های طبیعت و بهترین های شیمی را انتخاب می کند و آنها را با تخصص ترکیب می کند تا محصولی با بالاترین سطح کیفیت ایجاد کند.
ژان کلود النا، یکی از مشهورترین استاد عطرسازان در استفاده از نت های مولکولی، معتقد است که این نت ها نقش اساسی در کار او دارند. او در کتاب «آفرینش در دنیای عطر» به نقش بسیار مهم مولکول‌های مصنوعی در عطرسازی مدرن اشاره می‌کند و می‌نویسد: «شیمی روند بسیار شگفت‌انگیزی را در دنیای عطر ایجاد کرده و باعث شده است که عطر مانند یک هنر تلقی شود. ”
النا می گوید که نت های مصنوعی مکمل نت های طبیعی هستند و با هم کیمیاگری واقعی ایجاد می کنند. حرف او کاملا درست است. تعادل بین نت های طبیعی و مولکولی امکان ایجاد عطرهای انتزاعی را فراهم کرد.
بگذارید برای شما مثالی بزنم. عود مصداق بارز ترکیب طبیعی و مصنوعی است. نتی که به طور گسترده در عطرهای امروزی استفاده می شود. تا همین اواخر، عود طبیعی محصولی ارزان بود زیرا هم خیلی خاص و قدیمی و هم خیلی قوی و تا حدودی خشک و خشن به حساب می آمد.
با این حال، زمانی که شرکت Montale تصمیم گرفت از عود به طور گسترده استفاده کند، قیمت آن به شدت افزایش یافت و در نتیجه تقاضای ناگهانی و شدید آن را کمیاب کرد. اینجاست که برخی از عطرسازان شروع به استفاده از بخور مصنوعی کردند.

افسانه ها و حقایق مربوط به نت های عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی

اول از همه، باید برخی باورهای غلط در مورد نت های طبیعی و مصنوعی را که ممکن است در یک عطرسازی بشنویم، اصلاح کنیم.

چون طبیعی نیست، باید مضر باشد!
مواد طبیعی و مصنوعی سالهاست که در عطرسازی مدرن استفاده می شود. در اینجا لازم است یک بار دیگر توضیح دهیم که نت های مصنوعی برای پوست اصلا مضر و خطرناک نیستند. برخلاف تصور غلط برخی، قوانین مربوط به لوازم آرایشی مولکولی آنقدر سختگیرانه است که در برخی موارد حتی منجر به تولید نت های مصنوعی شده است که از مواد طبیعی بی خطرتر و بی ضررتر هستند.

چون ارزان است، مضر است!
یکی دیگر از تصورات غلط در مورد عطرهای مولکولی این است که هزینه نت های مصنوعی کمتر از هزینه استخراج مواد اولیه طبیعی است.
در این مورد نیز برخلاف تصور رایج، مولکول های مصنوعی اغلب هزینه تولید بسیار بالایی دارند. علاوه بر هزینه های زیادی که برای سال ها تحقیق علمی صرف می شود، هزینه آزمایش و صدور مجوز تولید نیز باید در نظر گرفته شود.

طبیعی ، طبیعی است!
دانستن منشا و روش استخراج نت های طبیعی بسیار مهم است. مناطق خاصی از جهان ممکن است به دلایل جغرافیایی و اقلیمی بر کیفیت محصول نهایی تأثیر بگذارند. مخصوصاً برای عطرهای خاص منشاء مواد اولیه در کیفیت آنها بسیار موثر است.
قطعا دلیلی وجود دارد که چرا بهترین لیموها در ایتالیا و هیچ جای دیگر دنیا ساخته می شوند. عطر بروت اندونزی به دلیل استفاده از بهترین عطر پاتچولی محبوب است. به همین ترتیب، برتری عطر Vetiver را باید در جزیره جاوه اندونزی جستجو کرد. در فرانسه و برخی دیگر از کشورها تعدادی نت طبیعی از مزارع کارخانه استخراج می شود و به همین دلیل بو و تندی کمتری دارند و در نتیجه ارزش کمتری دارند.
نت های طبیعی به طور گسترده ای در گیاهان دارویی و سایر محصولات استفاده می شود. این بدان معناست که نسخه های ارزان تری نیز موجود است. می توانید یک پیراهن تمام ترمه را از یک بوتیک لوکس بخرید یا به بازار بروید و همان پیراهن را با ترمه کمتر از یک فروشگاه معمولی بخرید. هر دو پیراهن ترمه هستند، اما این یکی و آن یکی.
به قول معروف آشپز خوب کسی است که مواد اولیه مرغوب برای پخت و پز تهیه کند. بنابراین عطرسازان، مانند سرآشپزهای بزرگ، وظیفه ظریف یافتن بهترین مواد و ترکیب آنها را بر عهده دارند.

حفاظت از حیات وحش
نکته آخر، ما نباید نیاز روزافزون به استفاده از یادداشت های مولکولی را برای محافظت از حیات وحش و محیط زیست فراموش کنیم. استفاده از بسیاری از نت های طبیعی به دلیل استخراج آنها از حیوانات در سال های اخیر ممنوع شده است. کهربا یکی از آنهاست که از ترشحات نهنگ عنبر به دست می آید. نمونه دیگر مشک است که از ترشحات گوزن هیمالیا تهیه می شود. مدتی است که این نت بویایی با استفاده از مولکول مصنوعی به نام Musk Ketone بازسازی شده است و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد.
سازگاری با محیط زیست و حفظ اکوسیستم های طبیعی ما را با یک مسئله اخلاقی مواجه می کند. بنابراین، یافتن جایگزین‌های مصنوعی که قادر به بازآفرینی بوهایی که دیگر نمی‌توانند از طبیعت استخراج شوند، ضروری است.

آیا واقعا رقابتی در جریان است؟

( عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی ) دنیای عطرها دائما در حال تحول است. در ابتدای تاریخ عطرسازی فقط از اسانس های چوب، گل یا گیاه استفاده می شد، اما امروزه دیگر نمی توان فقط از عناصر طبیعی صحبت کرد و برعکس از نت های مولکولی صحبت کرد. انتخاب نت های طبیعی و مصنوعی بخشی از یک فرآیند خلاقانه است که طی آن عطرساز به عطر جان می بخشد. عطرسازی در یک زمینه هیبریدی جهانی شکل گرفته است. دنیایی که در آن طبیعت و علم به ما این امکان را می دهد تا احساسات ناب خود را در قالب عطرهای جدید بیان کنیم. در این فرآیند، هر عنصر جایگاه خود را برای ایجاد تعادل کامل دارد و به ما کمک می کند عطری را انتخاب کنیم که با احساسات و خلق و خوی ما مطابقت داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر : سمپل عطر

خیر نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *